Over de boot
De Optimist is een designklassieker met een blijvende aantrekkingskracht en brede steun in Nederland en de rest van de wereld. Het is een van de klassen die door het Watersportverbond wordt erkend voor hun juniortraject voor zeilers van ~6 tot 16 jaar oud.
Het onderscheidende ontwerp dateert van 75 jaar geleden en werd in 1995 een internationale one design class met een strikte specificatie voor botenbouwers en zeilmakers. Dit geeft de Optimist-klasse een gelijk speelveld voor concurrentie, onderhoudt een goede tweedehandsmarkt voor boten en biedt zeilers ook wat keuze naarmate ze groeien en ervaring opdoen, bijvoorbeeld door over te stappen op een zeil met een vollere snit.
Top 6 redenen om met een optimist te zeilen
1. Stabiel maar toch uitdagend
De vorm van de romp en het sprietgetuigde zeil bieden een stabiel platform voor kinderen die willen leren zeilen, maar ook een uitdagend en goed bestuurbare boot voor degenen die hun zeilvaardigheden naar een hoger niveau willen tillen.
Bij een matige bries zorgt deze stabiliteit ervoor dat zelfs de jongere en lichtere zeilers het water op kunnen zonder overmeesterd te worden en geen sessie hoeven te missen. Bij een frisse bries kunnen de meer ervaren zeilers zich uitleven en voor het grootste deel voorkomen dat ze kapseizen.
Mochten ze toch kapseizen, dan moet er nog wel wat gehoosd worden (zelflozende kuipen zijn er niet), maar de boot ligt laag in het water, is makkelijk weer in te stappen en waait niet weg.
2. Verstelbare rig
Het is eerlijk om te zeggen dat het vastmaken van zeilbinders aan mast en giek behoorlijk lastig is, maar als dit eenmaal is gedaan, raken de meeste zeilers ze niet meer aan. De sprit-rig kan ook onbekend lijken voor degenen die gewend zijn aan een Bermuda-rig, maar het lage zwaartepunt dat het met zich meebrengt, is essentieel voor de stabiliteit van de boot.
Hoewel de Optimist misschien niet makkelijk op te tuigen is, kan hij relatief snel worden opgetuigd – van aankomst bij een evenement met de boot op het dak tot het optuigen en klaar om te water te laten, kan slechts 15 minuten duren. Het mooie van de tuigage is echter dat hij volledig verstelbaar is en dat de jonge zeiler na verloop van tijd veel leert over het afstellen van een boot, wat in de toekomst van onschatbare waarde zal zijn, ongeacht welke boot hij vaart.
3. Ondersteunt een breed scala aan leeftijden en lichaamsgewichten
Er is geen minimumleeftijd om met een Optimist te zeilen, maar een kind mag alleen meedoen tot het einde van het kalenderjaar waarin hij of zij 15 jaar wordt. De mogelijkheid om zeilen te gebruiken die zijn gesneden voor lichtere of zwaardere zeilers, vergroot het gewichtsbereik, zodat de meeste Optimist-zeilers tussen de 30-55 kg vallen. Terwijl de meeste zeilers de standaard flex-opties kiezen, is er een keuze als het gaat om mast, spriet, giek en foils (daggerboard en roer) voor de serieuzere racer.
Sommige kinderen ontgroeien een Optimist en stappen over op een andere boot, maar de meesten kunnen nog steeds genieten van racen totdat ze moeten overstappen. Op 14-jarige leeftijd weegt 75% van de kinderen in Nederland minder dan 55 kg, dus nog steeds in het competitieve gewichtsbereik voor een Optimist.
4. Gemakkelijk te vervoeren
De glasvezelromp van een Optimist is sterk, stijf en licht – hij weegt slechts 35 kg. Als u maar één Optimist hoeft te vervoeren, is het waarschijnlijk het makkelijkst om hem ondersteboven op standaard dakdragers te dragen. De zwaard-roertas ligt plat in de kofferbak met de ingeklapte trolley, terwijl de mastzak (met mast, giek en zeilen) in het interieur van de auto past.
Met brede dakdragers (135 cm) kunt u de boot en een Rigtube vervoeren en hoeft u de masttas niet in de auto te leggen. Als u meer dan één boot moet vervoeren, is een boxtrailer met rekken voor twee of meer boten waarschijnlijk de beste keuze – deze kunt u tweedehands kopen.
5. Betaalbaar
Je kunt een oude boot, geschikt voor een beginner, voor een paar honderd Euro oppikken. Degelijke, tweedehands boten die geschikt zijn voor wedstrijden op club-, regionaal en nationaal niveau zijn beschikbaar vanaf ongeveer € 700- € 2.000. Terwijl boten die slechts een jaar of twee oud zijn en een goed zeil hebben, voor meer dan € 2.500 verkocht kunnen worden.
Een goede bron voor tweedehands boten is de optimist.nl en marktplaats.
6. Competitieve races in grote vloten
Terwijl een Optimist makkelijk te zeilen is, is het relatief moeilijk om goed te zeilen. Hierdoor kunnen jonge zeilers hun zeilvaardigheden en racetactieken blijven aanscherpen, waarop ze hun hele leven kunnen vertrouwen. Het is geen toeval dat zoveel van de huidige, beste Nederlandse zeilers begonnen in de Optimist-vloot en wij geloven dat de klasse van vandaag de dag de klasse is waar de sterren van morgen te vinden zijn, strijdend op startlijnen waar andere klassen alleen maar van kunnen dromen – regelmatig 90 boten in Nederland en, bij de jaarlijkse paasregatta op de Braassemermeer kun je jezelf op een startlijn van bijna 160 boten bevinden – een hele ervaring!